1.5.5.2024Blansko
2.8.6.2024Otrokovice
3.27.7.2024Frýdek Místek Sokol
4.24.8.2024Svitavy
5.22.9.2024Brno Bosonohy
6.28.9.2024Hudy Arena
7.12.10.2024Otrokovice
8.23.12.2024Ostrava

Reportáž z Ostravy

29. 11. 2011

Jak to nakonec dopadlo

Druhý závod letošní zimní sezóny přilákal do haly TJ Mittal Ostrava celkem 60 modelů aut do tří vypsaných kategorií. Nejpočetnější byla tradičně Le Mans série určená pro modely s hnanou zadní nápravou, kde se představilo 28 jezdců. Formule jely tentokrát pouze jednu skupinu o 11 jezdcích. Kvalitní konkurence se dočkala konečně i kategorie cestovních vozů 4WD, kde startovalo 21 modelářů. Zajímavostí byl host akce, motoristický novinář a komentátor sportovních televizí, Martin Straka, jehož jméno je neodlučitelně spojeno mimo jiné se závody 24 hodin v Le Mans. Účastníky pozdravil a zkusil si i moderování závodu A finále Le Mans série RC modelů. Dodejme, že se při měření délky jednoho kola se zastavil GPS modul na vzdálenosti 250 metrů, což se zdá být neuvěřitelné, nicméně je pravdou, že se zde používá na vytyčení celkem 6 čtyřmetrových koberců, což se jinde v republice nedělá pokud je mi známo. Šířka je tam 20 metrů a poslední koberec je napříč, aby prodloužil rovinku na nějakých 38 metrů.

Moravian Le Mans Series

Kromě tradičních favoritů mezi které patří zejména Pavel Rajdus a Roman Krejčí, se na tento závod vypravili z Brna Igor Vlahovič a Petr Rovný. Na poslední chvíli se rozhodl startovat i Luděk Szostek se zapůjčeným vozem Xray X10 link. Stal se tak malou neznámou, ale následující jízdy ukázaly, že konkurence je příliš silná a Luděk nebyl s vozem zdaleka úplně sžitý a nefungoval podle jeho představ. Igorovi naopak vyšel vstup do kvalifikace a v první sadě se mu podařilo se svým podvozkem Serpent pokořit i favorizovaného továrního jezdce Corally Romana Krejčího. Konečně hodnocení kvalifikace však vyznělo pro Romana, který se jako jediný dostal pod 13 sekund na kolo. Igor si vybojoval druhou pozici před Pavlem Rajdusem, který je téměř jistým letošním šampiónem. Petr Rovný se blýskl čtvrtým místem a potvrdil roli favorita, když pokořil lokální velmi rychlé jezdce Václava Buchtu, Tomáše Rajduse či Libora Holuba. Ve slabší skupině LMP2 se letos poprvé objevil Martin Krejčí a byl hned nejrychlejší. Překvapivé bylo první místo v GT skupině v kvalifikaci pro Rostislava Kuše, který tak dokázal vybojovat pozici na startu před navrátivším favoritem Janem Košíkem, který představil nový krásný McLaren F1 GTR.

V první čtvrtině závodu, tedy po 10ti minutách, se radoval Igor Vlahovič, když si vyjel krásně čistou jízdou náskok 4 sekundy na Romana Krejčího, který přišel o vedení nechtěným zaviněním jezdce o kolo zpět. Pavel Rajdus ztrácel kolo,ale zůstával ve hře o celkové vítězství, stejně jako Libor Holub. Příliš se nevedlo Petru Rovnému, který ztratil 4 kola a to v praxi znamená prakticky konec nadějí na boj o prvenství. Janu Košíkovi vyrostl v závodě soupeř jiný než v kvalifikaci, Jiří Hrabec totiž zrychloval a po 10ti minutách oba dělilo pouze 7 sekund. Martin Krejčí si hlídal vedení ve skupině LMP2. Závod v podstatě rozhodla druhé čtvrtina, kde Roman Krejčí nadělil konkurence 2 kola. Na dalších místech se toho příliš neměnilo. V GT ztratil Hrabec na Košíka rovněž dvě kola, navíc byl až třetí za svižným Kušem. Třetí finálová část přinesla zajímavý souboj na prvním místě, oba vedoucí jezdci dojeli v nejrychlejším čase do cíle s rozdílem jedné sekundy ve prospěch Romana Krejčího. Stejná diference rozhodla ve prospěch Košíka vůči opět rychlému Hrabcovi. Závěrečná finálová desetiminutovka přinesla dost změn na prvním místě. Tam se rozjezdil Pavel Rajdus, kterému se podařilo zajet i nejrychlejší kolo dne. Roman si zabojoval s Igorem, ale v podstatě šlo o to držet pohodlný náskok. Nakonec se tak ze čtyř finálovek radovali tři různí vítězové, což kořenilo zajímavý závod. Rovněž Košík si pohlídal náskok a zvítězil v prestižní skupině GT pro vozy s motory 21,5T.

Stručné výsledky:

1. Roman Krejčí Corally 10SL - 183 40:25,379 1. LMP1

2. Igor Vlahovič Serpent - 181 40:19,786 2. LMP1

3. Pavel Rajdus Xray X10 TL - 170 38:16,914 3. LMP1

..

8. Jan Košík McLaren F1 GTR Xray X10 Link - 160 40:46,779 1. GT

..

11. Jiří Hrabec Xray X10 Link RC - 157 40:37,996 2. GT

12. Rostislav Kuš Vlastní konstrukce - 152 40:44,090 3. GT

13. Martin Krejčí Xray X10 Link - 148 40:10,727 1. LMP2

..

15. Petr Macháček Tamiya F103GT 139 40:39,134 1. LMS-40

..

Formule 1

Závod formulí byl stejně jako při posledním kláním hodnocený také do celoročního Grand Prix Morava, které již znalo svého vítěze v osobě Romana Krejčího. Hlavním favoritem tak byl jednoznačně Luděk Szostek a jeho Tamiya F104W. Nicméně mohl překvapit Ivo Novosad s předělaným Xray X10 na formuli s karosérii Lotus 80 od českého výrobce BPA. Zajímavostí byl i debut formule Corally F1SL v rukou Pavla Mojžíška, který se ovšem již od pátečních volných tréninků potýkal s problémy s elektronikou a nastavením podvozku. Sice si vyjel druhé místo v kvalifikaci hned za Luďkem Szostkem, ale v závodě toho bohužel příliš nenajezdil. Zajímavá byla vyrovnanost mezi druhým až osmým jezdcem, které dělilo pouze 4 desetiny. Ovšem Luděk jim ujel o téměř 2 sekundy na kolo... Szostek dominoval i celému závodu, i když v posledním finále se z vítězství radovala jeho dcera, která celkově obsadila druhé místo a zároveň vyhrála ve skupině Hobby s motory 21,5T. Celkově třetí byl její mladší bratr Jan Szostek a tak bylo vyhlášení na stupních vítězů vyloženě domácí záležitostí, podobně jako v nedávném závodě F1 v Rychvaldu.

4WD cestovní vozy

Již jsme nastínili, že se sešla slušná konkurence v této jinde královské kategorii. Z Brna přijel rychlý Michal Abrahámek, místní severomoravskou špičku reprezentoval zejména Karel Kratochvíl. Oba jezdci jeli na nových podvozcích Xray T3 2012. Sekundoval jim chtěl Jakub David na Yokomo, ale nedařilo se mu prakticky už od kvalifikačních jízdy, kdy zaostával. K adeptům na bronz tak patřil Ladislav Holásek, Pavel Mojžíšek, mladičký Martin Kratochvíl či Vlastimil Švec. Kratochvíl bojoval s Abrahámkem velmi natěsno. Bohužel to nakonec vypadalo tak, že více než vlastní souboj rozhodli o pořadí jezdci o kolo či více zpět. Tady je vidět rezerva v pořadatelském úsilí, kdy by bylo potřeba angažovat rozhodčího, který by více dohlížel na hladký průběh závodu. V konečném účtování tak zvítězil Karel Kratochvíl před Michalem Abrahámkem. Na dalších místech byla situace dosti vyrovnaná, ale radost ze třetího místa si odnášel Holásek, který si vyjel náskok 7 sekund na Vlastimila Švece. Ve vypsané skupině Stock 17,5T se radoval z vítězství Matěj Matlak a v Hobby potom Matlak Roman.

Závody proběhly bez větších problémů a podařilo se lépe plnit časový plán, než při premiérovém závodě ve zdejší krásné sportovní hale. Díky dlouhé a široké trati nebyl problém jízdy 10 i 11 vozů v jedné jízdě. Ještě je potřeba zapracovat nad důslednějším dodržování pravidel slušné a férové jízdy, případně zkracování dráhy, ale to je v prvé řadě apel do svědomí každého závodníka.

Celkové výsledky naleznete na serveru MyRCM - http://www.myrcm.ch/main?pLa=en&tId=E&hId[1]=org&dId[O]=342&dId[E]=7407