1.5.5.2024Blansko
2.8.6.2024Otrokovice
3.29.6.2024LMS???
4.27.7.2024Frýdek Místek Sokol
5.3.8.2024LMS???
6.24.8.2024Svitavy
7.21.9.2024LMS???
8.28.9.2024LMS
9.12.10.2024Otrokovice
10.21.12.2024Ostrava
| Přihlásit Skip Navigation LinksHlavní stránka > Články a reportáže > 8. ročník závodů Le Mans v Blansku

8. ročník závodů Le Mans v Blansku

15. 8. 2017

Reportáž ze závodů Le Mans

Již po osmé v řadě se sjeli závodníci věrní pancarům a Moravian Le Mans Series do Blanska, aby se stali součástí závodu na nejkrásnějším či nejútulnějším RC areálu u nás. Již se stalo tradicí, že svůj závod zde jeli také piloti formule 1, kterých se schází rok co rok více. Snaha přitáhnout na volné trénování účastníky Veteran Tour IC 1/8 nedopadlo podle očekávání, protože jediným trénujícím jezdcem byl Karel Novosad, který si během pátečního odpoledního tréninku vyzkoušel oba své podvozky a nutno říct, že mu jezdily perfektně. I řada dalších jezdců využila páteční pohodu k testování a ladění svých podvozků. U táboráku se potom dále debatovalo o závodech a možných podobách skupiny LMP3 pro příští rok, kdy se do ní chystá většina současné špičky skupiny GT. Hovoří se o omezení šířky na 190mm, motoru 17.5T a použití pouze formulových kol pro maximální vyrovnanost. Právě do Blanska se zatím sjelo nejvíce vozů této zajímavé skupiny. Podobně jako předchozí Sokolík přilákal jezdce napříč republikou, takže jsme viděli nejen domácí jezdce z Blanska, pořádající Ostravy, ale i Brna, Českých Budějovic, Tábora či Rychnova nad Kněžnou. Právě i tato jezdecká pestrost dává závodům exotický punc, kdy se proti sobě postaví na start soupeři, kteří se jinak na závodech potkají jen stěží. Za to patří všem, kteří přijeli, velké díky.

Devatenáct pilotů nastoupilo ke kvalifikaci, která se jela tím nejatraktivnějším možným způsobem. Jelo se tedy bez skupin, k dispozici byly dva 20ti minutové bloky kvalifikací. Aby se všichni pohodlně vystřídali, bylo všem povoleno odjezdit pouze 20 kol v jedné kvalifikaci a pochopitelně se počítalo nejrychlejší kolo. Na tribuně mohlo být maximálně 10 jezdců. Stejný model bude použit i pro další závod ve Svitavách. Zpočátku bylo na trati poměrně těsno, ale jezdci zajížděli i do boxů doladit detaily a opět vyráželi na trať jako v dobách největší slávy motorsportu. V závěru se ještě pár jedinců snažilo posunout v průběžném pořadí co nejvýše, k čemuž jim dopomáhal všudypřítomný komentář výborného Pavla Magdy. Bylo to opravdu super a také kolemjdoucí lidé zastavovali a sledovali dění nejen v kvalifikaci, ale posléze i v závodě a to mnohdy v několika desítkách udivených párů očí.

Snažil jsem se během kvalifikace pořídit co nejvíce fotografií všech modelů nejen pro naši fotogalerii, ale i pro závěrečné vyhodnocení sezóny, kdy jezdci kteří odjeli alespoň polovinu závodů, obdrží kalendář Moravian Le Mans Series pro rok 2018 právě s fotkami z letošního ročníku. Samozřejmě i případně další zájemci si budou moct kalendář objednat. Poměrně vyrovnaný průběh vynesl do čela Martina Krejčího, který laboroval s poškozenou zadní nápravou z volného tréninku tak, že to vypadalo, že ani nenastoupí k první kvalifikační jízdě, ale nakonec průběžně vedl. Ale po desetinkách ztrácel rychlý Jiří Groch a Ondra Pernický. Již za ním řádil s vozem LMP3 Libor Prchal. Ti všichni se dostali pod 14 sekund na kolo v rámci obou kvalifikací. Nakonec se na prvních dvou místech objevily vozy Mazda v barvách Charge. Podařilo se mi vyjet si 47. pole position v tomto seriálu s vozem Mazda 787B před Martinem Krejčím s Mazdou MXR-01. Mezi vozy GT dominoval Pavel Červenka.

Již první finále ukázalo obtížnost vytrvalostního charakteru seriálu. Martin Krejčí totiž dvakrát běžel z tribuny opravovat model, kdy poprvé musel přišroubovat upadlo zadní kolo, což je závada atypická, ale již jsme ji v minulosti zažili vícekrát. Problémům se nevyhl ani vůz Libora Prchala, když docházelo k přehřívání motoru špatně chlazeného podvozku. Problém y výdrží baterie čekal na debutanta Michala Andrlíka. Naopak výborně se dařilo dvěma borcům s podvozky Corally, tedy Pernickému a Hradeckému, kteří dojeli rozdílem 4 desetiny sekundy po 15ti minutách za mnou na druhém resp. třetím místě. Vyrovnaný boj o první místo v GT patřil Červenkovi před Hrabcem, který jel ve výborné formě. Třetí se držel Martin Korotwitschka, který přijel na poslední chvíli z tábora.

Pořadí se dále míchalo i ve druhé finálovce. Já si držel první místo, ale výrazně zrychlil Martin Krejčí, který zajel i nejrychlejší kolo v této části závodu v rámci snahy posunout se z průběžně 17. místa nahoru. Brněnský matador Groch si vyjel třetí místo, když za sebou nechal opět extrémně vyrovnanou dvojici Hradecký – Pernický. Jan Prchal vyhrál mezi vozy LMP3 a zadřené ložisko odsunulo Juru Hrabce na chvost pole a zabránilo mu v dalších bojích o vítězství v GT.

Ve třetím dějství jsme viděli zajímavý souboj o první místo, které jsem si nakonec s rozdílem 4 sekund udržel, ale nefunkční senzorový kablík zlobil a zpomaloval mou Mazdu. Martin Krejčí dojel tedy druhý a třetí místo si kontroloval Jiří Groch. Čtvrtý byl poprvé jeho týmový kolega Martin Janíček. Bohužel v pořadí začali klesat Hradecký s Pernickým, kteří měli závod velmi dobře rozjetý. Po problémech se servem si konečně zajezdil i Daniel Sváček. Až třetí vyměněný kus serva pracoval správně. Ale díky opravě se Danielovi podařilo najet potřebných 50% kol vítěze v celém závodě a to znamenalo první body v letošním ročníku.

Závěrečné finále mělo rozhodnout o celkovém pořadí. A protože se o první místo bojovalo prakticky celých 15 minut, obě vítězné Mazdy najely o dvě kola více, než v předchozích jízdách, což znamenalo i double pro Charge Mazdy v celkovém hodnocení. Pernický si spravil chuť čtvrtým místem za Grochem, zatímco Hradecký závod vzdal. Ve skupinách GT i LMP3 si vedli stále nejlépe Červenka a Jan Prchal, který však tentokrát dojel za svým otcem Liborem. Ztratil pár kol v domnění, že se jedna jízda škrtá a v této mu auto nefungovalo díky teplotě, jak předtím. Výborně zajel i Antonín Pospíchal, který startoval ve finále „C“,ale dojel na 11.místě. Nedařilo se táborskému Matiáškovi, ani debut Aleše Horáka v LMP3 s karosérii Porsche 919 nedopadl podle optimistických plánů.

Všech 19 jezdců bylo klasifikováno, pouze Bittner, který se omluvil a nepřijel coby dvacátý jezdec, pochopitelně nebodoval. Za bratry Krejčími dokončil závod Jiří Groch, který měl po problémech stejný nájezd kol jako vítěz GT Pavel Červenka. Martin Janíček porazil ještě vítěze LMP3 Jana Prchala, ale pouze o 10 sekund. Martin Korotwitschka se radoval z druhého místo v GT před Hrabcem a Sehnalem, kteří byli také velmi vyrovnaní v cíli. Lukáš Vater si odvezl druhé místo v LMP3 před Liborem Prchalem a Alešem Horákem.

V průběžném hodnocení seriálu ve skupině LMP1 nedošlo ke změnám, protože zde žádný jezdec tentokrát nestartoval, a tak vedu před Filipem Rajdusem a Milanem Parákem. V obsazené skupině LMP2 si vedení drží Martin Krejčí přede mnou a Romanem Hradeckým. Skupinui LMP3 vede Lukáš Vater před Romanem Štalmachem, mezi GT je zatím nejúspěšnější Martin Korotwitschka před Pavlem Červenkou a Jurou Hrabcem. V GT2, která se obsazuje hlavně v zimě, vede polský jezdec Adrian Lippich a v GT3 zatím Martin Jurča před Tomášem Liškou. Další body mohou jezdci získat už příští víkend ve Svitavách, kdy se po pátečním volném tréninku pojede v sobotu hlavní závod.